|
Pris: 776 SEK exkl. moms  | Boken är en helt nyskriven kommentar till varumärkeslagen, som trädde i kraft 1 juli 2011.
Europeisk och internationell varumärkesrätt har stor betydelse för tolkningen av varumärkeslagen. Denna kommentar ger vägledning och speglar de europeiska och internationella linjerna.
Det europeiska varumärkesdirektivet och EU-domstolens omfattande rättspraxis i anslutning till direktivet, har medfört betydande förändringar. Även den europeiska varumärkesförordningen, med gemenskapsvarumärket, har bidragit till att skapa en helt ny varumärkesrättslig spelplan. Samtidigt har, på det internationella planet, TRIPS-avtalet, Madridprotokollet och Singaporekonventionen medfört förändringar som beaktas.
2010 års varumärkeslag kan ses som ett led i denna anpassning och utveckling. Lagen innebär att de nya europeiska och internationella linjerna får en tydligare form i svensk lagstiftning, och varumärkeslagen bör förstås och tolkas mot bakgrund av denna utveckling. | |
|