|
Pris: 323 SEK exkl. moms  | Föremålet för uppsatsen är undertransportörens ansvar gentemot lastägaren för skador på det transporterade godset. Anlitande av undertransportörer är mycket vanligt förekommande inom sjöfartens godsbefordran och ger inte sällan upphov till svårhanterbara konflikter. För vissa av dessa konflikter finns det redan välavvägda och fungerade rättsliga verktyg, för andra saknas sådana helt. Det huvudsakliga syftet är att försöka tillhandahålla lösningar på några av de mer intuitiva men svårlösta konflikterna. För att lyckas med detta krävs emellertid att de befintliga konstruktionerna behandlas i någon utsträckning. Uppsatsen tar således något av ett helhetsgrepp på undertransportörens ansvar för godsskador, men med tyngdpunkt på oklara rättsfrågor.
Transporträtten beskrivs ibland som komplicerad och svårtillgänglig. Konflikterna berör ofta flera nblandade parter och regleras av såväl nationella tvingande regler och internationella konventioner som standardvillkor av olika slag. Dessutom passar avtalslagens modell för avtalsslutande sällsynt dåligt som analysinstrument för sjötransportavtal, varför alternativa angreppssätt får användas.
I stora drag kan boken delas in i tre övergripande frågeställningar:
Vilka grunder undertransportörens direkta godsskadeansvar gentemot lastägaren bör anses vila på?
Vilka undertransportörer får anses utföra transporten eller, närmare bestämt, vilka undertransportörer skall bära ett ansvar för godsskador gentemot lastägaren?
Enligt vilka regler och villkor skall undertransportören ansvara? | |
|