|
Titel: | SOU 2012:10 Läsarnas marknad, marknadens läsare � En forskningsantologi | Anmärkning: | Litteraturutredningen i samarbete med Nordicom | Utgivningsår: | 2012 | Omfång: | 380 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9789138236932 | Typ av verk: | Statlig utredning | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2012:10 | Ämnesord: | Marknadsföring
|
|
Pris: 274 SEK exkl. moms  | Unga pojkar läser allt mindre och allt sämre - kan Zlatan vända trenden?
Mångfacetterad antologi med bidrag från forskare inom skilda discipliner, som förenar perspektiv från samhällsvetenskap och humaniora. Medie- och läsvanor, läsförmåga samt bok- och mediemarknaden i stort är centrala teman.
Följande bidrag ingår:
Några inledande ord i spåren av tidigare utredningar: Om förändrade medielandskap, läsning och kulturpolitik av Ulla Carlsson
Läsarnas marknad, marknadens läsare: Reflektioner över litteraturens materiella villkor av Ann Steiner
Bokläsning i skiftet mellan traditionella och digitala medier av Lars Höglund
Hur 15-åringars läsning förändrats mellan 2000 och 2009: Resultat från PISA-undersökningarna av Monica Rosén
Att hantera kunskap och information i den digitala samtiden av Olof Sundin
Om värdet av att läsa skönlitteratur av Lisbeth Larsson
Läsning i skolan – och läsning i den högre skolan av Magnus Persson
Bokläsning i överflödssamhället – ett konsumtionsperspektiv av Pamela Schultz Nybacka
Med livet som insats: Om bokprat på internet av Petra Söderlund
Litteraturkritikens betydelse av Per Rydén
Det globala översättningsfältet och den svenska översättningsmarknaden av Yvonne Lindqvist
Svensk skönlitteratur i världsperspektiv av Johan Svedjedal
Boken som medium av Pelle Snickars
Boken, författare och läsaren – en upphovsrättslig reflektion av Katarina Renman Claesson
Boken, berättelsen och pengarna i den digitala tidsåldern av Patrik Wikström
Ökad integration och koncentration: Den svenska bokmarknaden i förändring av Staffan Sundin
Dragonball, LasseMaja och Twilight: Utgivningen av barn- och ungdomslitteratur i Sverige 2001–2010 av Åsa Warnqvist
A Very Special Trade? Or Just Like Other Media? Characteristics of the International Book Industry av Helge Rønning & Tore Slaatta | |
|