I alla företag är lönsamhet ett av de viktigaste målen, eftersom detta skapar stabilitet och resurser för tillväxt. Att skapa lönsamhet blir därför ett av företagsledningens främsta ansvarsområden. I detta arbete krävs att effektiva och tydliga metoder används för att bekräfta att utvecklingen leder mot målen och för att fånga upp varningssignaler som kräver motåtgärder. De företag som lyckas bäst sin analys och styrning kommer att bli de mest stabila och lönsamma i framtiden. Den här boken behandlar generella analysmetoder som kan användas av de flesta företag för att upptäcka varningssignaler och styra mot uppställda målsättningar.
Tyngdpunkten i boken ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och kassaflödesanalys samt olika sambandsmodeller för simulering och strategiska beslut.
Boken riktar sig till företagsledare, controllers och ekonomiska rådgivare samt till studenter på universitets- och högskolenivå. Den kan dessutom fungera som en uppslagsbok för ekonomiska bedömare som inte regelbundet arbetar med företagsanalys.
Boken har fått en bred användning både inom näringslivet och på universitet och högskolor, och har sedan första upplagan fortlöpande uppdaterats med bland annat analys via responstabeller, en vidareutveckling av Dupont-modellen och kombinationstabeller för nyckeltalsanalys. |