EU:s medlemsstater har uttryckt ett behov av att kunna söka i varandras fordonsregister för att möjliggöra identifikation av ägare till fordon som varit inblandade i trafikbrott i andra medlemsstater än där de är registrerade.
Detta informationsutbyte mellan medlemsstater om trafiksäkerhetsrelaterade brott underlättas av EU-direktivet kallat CBE-direktivet. Detta direktiv genomfördes i svensk rätt den 1 maj 2014 genom författningsändringar i bland annat lagen och förordningen om internationellt polisiärt samarbete samt förordningen om vägtrafikregister.
Strax därefter ogiltigförklarade EU-domstolen direktivet med motiveringen att det hade antagits på fel rättslig grund. Därefter har ett nytt direktiv tagits fram. Det nya CBE-direktivet överensstämmer i allt väsentligt med det ursprungliga direktivet.
De föreslagna lagändringarna är en konsekvens av att direktivet har fått en ny rättslig grund och ett nytt nummer.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.