Kunskapsarbete och kunskapsföretag
   
 
Författare:Alvesson Mats
Titel:Kunskapsarbete och kunskapsföretag
Utgivningsår:2004
Omfång:243 sid.
Förlag:Liber
ISBN:9147073853
Ämnesord:Organisation och ledarskap

SLUT på förlag

 

Kunskap anses vara centralt i dagens arbetsliv och företag. Kunskapsbegreppet är dock svårt och trivialiseras ofta. I boken tas upp kunskap i ett organisatoriskt perspektiv. Här lyfts fram betydelsen av att hantera tvetydigheter, retorik, image och identitet i anslutning till kunskapsintensivt arbete. I kunskapsintensiva organisationer och i kunskapsarbete blir anspråk på att besitta och använda kvalificerad men svårbedömd kunskap centralt.

I boken behandlas ett antal teman: knowledge-management, HRM, marknadsföring av kunskapsföretag och professionella tjänster, konsultarbete, ledarskap, identiteter på organisations- och individnivå. Boken är till sin karaktär problematiserande och ifrågasätter befintlig teori och föreställningar om denna typ av organisationer.

Några av de viktigaste frågorna som diskuteras i boken är:
- Vad kännetecknar kunskapsintensiva arbeten och organisationer?
- Hur kan vi förstå denna typ av organisationer?
- Hur bör vi se på ledarskap och styrning i dessa företag?
- Fungerar standardmodeller och ”vanliga” managementkoncept i dessa organisationer? Vilket nytänkande fordras ifråga om ledning och styrning?
- Går det att göra distinktionen mellan kunskapsintensiva och icke-kunskapsintensiva organisationer?
- Hur viktigt är det med nätverk? Förtroende? Relationer?
- De anställda hävdas vara företagets viktigaste resurs. Men på vilka sätt?
 
  © 2017 Jure AB