Reklamens makt över medierna
   
 
Författare:Gustafsson Karl Erik
Titel:Reklamens makt över medierna
Anmärkning:SNS Medieforum
Utgivningsår:2005
Omfång:127 sid.
Förlag:SNS
ISBN:9185355038
Ämnesord:Ekonomi

Pris: 194 SEK exkl. moms

 

Denna bok handlar om den växelverkan mellan reklam och medier som skapar massmedier. Framställningen omspänner en lång period av massmedieutveckling, från folkliga dagstidningar och riksspridda veckotidningar på 1800-talet och deras fortsatta popularisering under 1900-talet, via filmens utbredning med hjälp av produktplaceringar under 1900-talets början, radio för den breda publiken från 1960-talet och den internationella televisionen därefter, till dagens MTV-format, gratistidningar och internet.

Det handlar också om vikten av att i denna växelverkan inte skada allmänhetens förtroende för massmedierna, vilket är ett påtagligt problem vid egenreklam, sponsring, produktplacering och andra former av s.k. inbäddad marknadsföring. Även statsmakternas roll i massmedieutvecklingen uppmärksammas.

Karl Erik Gustafsson blev professor emeritus i massmedieekonomi vid Göteborgs universitet år 2003 och därefter professor i samma ämne vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
 
  © 2017 Jure AB