Upphovsrätt i reklam och media
   
 
Författare:Carlén-Wendels Thomas
Titel:Upphovsrätt i reklam och media
Upplaga:2 uppl.
Utgivningsår:2005
Omfång:158 sid.
Förlag:Studentlitteratur
ISBN:9144029578
Ämnesord:Immaterialrätt

Pris: 309 SEK exkl. moms

 

Kunskap om upphovsrätten är grundläggande inom reklam- och medieproduktion. Dagens digitala teknik gör det enkelt att kopiera och manipulera alster utan kvalitetsförsämring. Över globala nätverk kan bilder, fotografier, videofilmer och musik snabbt laddas ner. Enkelheten gör att man knappast tänker på att det kan vara förbjudet.

Samtidigt ökar upphovsmännens medvetenhet och rättighetsbevakningen intensifieras. Inom reklam och media skapas ständigt alster som behöver upphovsrättsligt skydd. Lika vanligt är det att producenterna själva använder material som andra har upphovsrätt till.

I denna bok ges en bred förståelse för hur upphovsrätten fungerar – vem som skyddas, vad som skyddas och varför. Författaren använder enkla exempel för att förklara lagen. I denna andra upplaga har omfattande uppdatering och omarbetning gjorts med tanke på de senaste årens teknikutveckling samt den rättsliga utvecklingen, i synnerhet de betydande förändringarna av upphovsrättslagen som trädde i kraft under år 2005.
 
  © 2017 Jure AB