|
Titel: | SOU 2002:121 Skollag för kvalitet och likvärdighet | Anmärkning: | Se bilagedelen. Se även SOU 2002:120, Ds 2003:23 och Ds 2003:46 samt prop. 2006/07:69. | Utgivningsår: | 2002 | Omfång: | 773 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9138218194 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | 1999 års skollagskommitté | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2002:121 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 387 SEK exkl. moms  | Skollagskommitténs nyckelbegrepp är: enhetlighet, avreglering, ansvar, rättssäkerhet, inflytande.
– Enhetliga bestämmelser för all utbildning från förskola till vuxenutbildning - fristående eller kommunal skola gör ingen skillnad.
– Avreglering i kommunala skolor - hälften av centrala förordningsregler kan tas bort.
– Professionalism - endast behöriga lärare skall t.ex. få sätta betyg.
– Rättssäkerhet och inflytande för eleverna - betyg skall t.ex. kunna överklagas och omprövas.
Kommittén föreslår dessutom bl.a. att
– förskolan blir egen skolform,
– rektor och lärare får agera direkt i akuta situationer - t.ex. att tillfälligt beslagta mobiltelefoner och andra föremål,
– skolverkets skall kunna sätta hårt mot hårt genom att t.ex. utdöma straffavgifter för trilskande kommuner. | |
|